19. kesäkuuta 2013

Valeraskautta

Pari viikkoa sitten Veera kertoi, että Pipsan sisko (Hertta) on valeraskaana. Minä kerkesin jo säikähtää, koska silloinhan minä (Pipsan ja Hertan äiti) olisin MUMMO. Veera onneksi rauhoitteli minua ja kertoi, että se on normaalia tyttökaneilla varsinkin näin keväällä. Rauhotuin, mutta parin viikon päästä huomasin, että olin stressaantuneempi kuin normaalisti ja olin alkanut rakennella pesää. Pelästyin, että Hertta olisi tartuttanut valeraskauden minuun esimerkiksi Pyryn syntymäpäivillä, mutta sitten muistin, mitä Veera oli sanonut: "Se on normaalia tyttökaneilla". Se ei tuntunut kuitenkaan nyt rauhoittavan. Veera huomasi tunteeni ja vei Pipsan varmuuden vuoksi ulkohäkkiin. Olisin nimittäin voinut suojella häkkiä agressiivisesti, jolloin Pipsa ei olisi päässyt häkkiimme. Onneksi Pipsa touhusi iloisesti ulkohäkissä. Oli myös hyvä sää. Minä rakentelin rauhassa valepesääni ja nypin siihen karvaa. Suuni olin ahtanut täyteen heiniä, joita vein Pyryn häkin takana  sijaitsevaan pesään. Olin saanut päivän aikana niin paljon omaa aikaa, että oli ihan kiva, kun Pipsa palasi illalla takaisin. Veera vahti meitä hetken ja huomatessaan minun olevan nyt ystävällisempi Pipsalle, hän oli iloinen. Veera tiesi, että valeraskaus voi stressata kania viikonkin, mutta minä selvisin päivässä. Minä olin arvannut sen jo etukäteen, koska minähän olen normaalia sisukkaampi kani.

"Mitä ihmettä toi puuhaa?" Pipsa ihmetteli touhujani

TIETOA KANIEN VALERASKAUDESTA
  • Kani saattaa muuttua agressiiviseksi
  • Kuljettaa heinätuppoja suussaan
  • Vuoraa pesän omalla turkillaan
  • Yksittäiset valeraskaudet ovat yleensä harmittomia ja normaaleja
  • Menee usein ohi viikon sisällä
  • Toistuvalla valeraskaudella  voi olla haittavaikutuksia (karvannieleminen, suolitukos)
  • Toistuva valeraskaus altistaa myös muille sairauksille
  •  Jos valeraskauksia tulee paljon suositellaan kani steriloida
  • Steriloinnin jälkeen valeraskaudet loppuvat


Hauskaa kesää kaikille!
Peppi-pupu

8 kommenttia

  1. Hyvää tietoa, kiitos. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä. Kiva, jos jotain sait tuosta selville :)

      Poista
  2. äää.. miten ihana banneri, ja tää porkkana hiiri!! :-) hyödyllistä tietoa!

    jezzinkosmetiikkaa.blogspot.fi

    VastaaPoista
  3. Voitko seuraavassa postauksessa laittaa tietoja kaneista esim. kuinka monta kertaa päivässä annat niille ruokaa, millaista ruokaa ja kaikkea kaneihin liittyvää tietoa?:)♥
    Tää on ihana blogi♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu sellasen voisin tehdä. Jos ei seuraavassa niin sitten sitä seuraavassa. Kiitos!

      Poista
  4. Mitä rotua tuo kani on :)

    VastaaPoista

Tarkistan kaikki kommentit ennen julkaisua, joten ethän lähetä kommenttiasi suotta moneen kertaan!